(ver)bouw tips,  Parknieuws

Het droomhuis van Ruben & Tess

‘Beide hebben we altijd de droom gehad om een huis te bouwen. Dit leek een droom die ver in de toekomst zou liggen. Tot we de eerste keer op het park kwamen kijken en hier een aantal bouwprojecten zagen staan. De keuze om niet in het oude chalet dat hier stond te blijven wonen, maar nieuw te bouwen was dan ook gauw gemaakt. In september 2018 zijn we in ons nieuwe huis gaan wonen en het bevalt ons heel erg goed! Het is een hele fijne plek en ruimte om in te wonen!

Voorbereidingen

We zijn allereerst zelf gaan tekenen wat we voor ogen hadden. Vervolgens zijn we met meerdere architecten rond de tafel gegaan om te kijken naar de opties voor het budget dat we hadden. Uiteindelijk hebben we voor een architect gekozen die de tekeningen ‘gemeenteklaar’ heeft gemaakt. Voor het realiseren van het plan zijn we met meerdere aannemers gaan praten en hebben we meerdere offertes aangevraagd. Daarnaast zijn we veel gaan kletsen met de mensen die op dat moment op het park aan het bouwen waren en hebben we bij hen advies gevraagd.

We zijn toen op zoek gegaan naar een plekje om te wonen gedurende de bouw. Gelukkig konden we tijdelijk iets huren op het park. Vervolgens hebben we het chalet gesloopt waarbij we zijn gestart met vrienden en familie en vervolgens heeft er voor het laatste gedeelte een professional meegeholpen. Omdat er in verband met met de asdruk op het park maar een klein containertje geplaatst kan worden, hebben we het afvoeren van het sloopafval grotendeels zelf gedaan met een trailer en kar. Het rechttrekken en uitmeten van het perceel hebben wij door Piet (bewoner van het park) laten doen.

De bouw

Toen eenmaal alles gereed was zijn we van start gegaan met de bouw. Ruben had voor die tijd zijn baan opgezegd zodat hij 24/7 mee kon draaien met het bouwteam (om de kosten te verlagen). Tess zou meer gaan werken om de kosten te kunnen dekken. Om het huis te bouwen hebben we samengewerkt met Tom (www.tttimmerwerken.nl)

Dit is erg goed bevallen. Tom heeft meerdere bouwprojecten op verschillende parken gedaan, dus wist alle haken en ogen van het bouwen op een park al.



Tom en zijn team hebben het huis casco gebouwd, oftewel het skelet van het huis wind en waterdicht gemaakt. Daarna zijn we zelf verder gegaan met bouwen. We hebben hulp ingeschakeld bij het installeren van de elektra en de waterleidingen. Ook het stucen, het installeren van de vloerverwarming en het dichtstorten daarvan hebben we laten doen. Alle andere klussen hebben we zelf gedaan. Het meeste was goed te doen. Alleen de badkamer was wel een dingetje (en wordt nog steeds aan gewerkt!). Achteraf hadden we die liever uitbesteed.

Wat we een volgende keer anders zouden doen:

We hebben een hoop geleerd van ons eerste bouwproject en zouden een volgende keer een paar dingen anders doen;

– Uiteindelijk hebben we veel gedoe gehad met de architect, een wat oudere man die niet helemaal paste bij dit project. Een volgende keer zouden we kiezen voor een andere architect en hier iets meer aandacht aan besteden.

– De verdeling tussen ons beide. Waarin Ruben 24/7 met de bouw bezig was en Tess 24/7 met werken. We zouden hier in het vervolg een combinatie van maken. Dus dat we beide werken en bouwen.

– EEN VAKANTIE TUSSENDOOR PLANNEN! We zijn in één ruk doorgegaan en hebben al ons geld in de bouw gestopt. Een mini time-out door even samen op pad te gaan, was wel heel fijn geweest.

– Verder vooruitplannen. Nu liepen we vertraging op doordat we bijvoorbeeld pas op het moment dat we een loodgieter nodig hadden naar een loodgieter gingen zoeken.

– Meer tijd nemen. Op het moment dat we het huurhuisje uit moesten, was het huis nog niet helemaal af en hebben we flink aan moeten poten om het überhaupt bewoonbaar te krijgen voor die tijd. Meer tijd en meer geld om te kunnen blijven huren was prettig geweest.

– Meer geld sparen zodat we iets meer uit zouden kunnen geven. Nu was het budget vrij krap, waardoor we een hele hoop zelf moesten doen. Het was prettiger geweest wanneer er meer ruimte in het budget was geweest om hulp in te schakelen.

– Bij een volgend ontwerp zouden we meer rekening houden met rechte wanden voor kasten en meer ramen die open kunnen op de bovenverdieping.

De duur

We begonnen in maart 2018 met slopen en trokken eind september 2018 in het nieuwe huis. Toen hadden we nog geen badkamer en keuken. Hier hebben we nog zo’n 2 maanden over gedaan. Dus uiteindelijk hebben we er 8 maanden over gedaan om het huis goed bewoonbaar te krijgen. Momenteel zijn we nog bezig met de tuin, en het afbouwen van de buitenkant van het huis. Echter werken we allebei weer volop. Het ‘afbouwen’ doen we nu steeds in stapjes.

Duurzaamheid

We maken geen gebruik meer van gas. We hebben nu een pellet cv ketel. In de toekomst willen we ook zonnepanelen.

Financiën

We hebben het perceel gekocht voor 115.000 euro en hebben met een bouwdepot van 85.000 euro gebouwd. Daar kwam nog wat eigen geld bij. Het bouwproject heeft tot nu toe ongeveer 95.000 euro gekost. Het is redelijk goed gelukt het budget te bewaken, echter hadden we op het moment van verhuizen vrijwel niks meer. Waardoor we nu stap voor stap het huis verder afbouwen.

Eindresultaat

We vinden het resultaat tot nu toe erg mooi geworden! We zijn heel blij met de lichtinval aan de voorkant, de wenteltrap omhoog en de grootte van de badkamer. En natuurlijk dat we zowel een bad als douche hebben!

oppervlakte: +/- 60m2 beneden +/- 40m2 boven met schuinen wanden.
kuub: 250 m3
aantal kamers: 1 slaapkamer beneden, boven een vide
oppervlakte perceel: 192m2

 

 

 

422 Comments